Menu

Ice cream
made of food

Contact

Tel : +32 2 734 58 26
Email : hello@sikou.be

Gecontroleerd door Certisys BE-BIO-01

Ingrediënten: Belgische volle melk*, rietsuiker*, Belgische verse room*, vanillebonen* uit Madagascar, johannesbroodpitmeel*. 100% bio.
* Biologische landbouw.
Ingrediënten: Aardbeien* 45%, water , rietsuiker *, johannesbroodpitmeel*. 100% bio.
*Biologische landbouw.
Ingrediënten: Belgische volle melk*, rietsuiker*, Belgische verse room*, Belgisch vers eigeel*, magere melkpoeder*, koffie* van Kivu (fairtrade), johannesbroodpitmeel*. 100% bio.
*Biologische landbouw.
vanilla
Vanille Infuus
Ambachtelijk bio roomijs op basis van vanillebonen uit Madagascar die we in de bereiding laten trekken. (we maken geen gebruik van vanille aroma). Op basis van rauwe-melkproducten die rechtstreeks bij Waalse boerderijen aangekocht worden, gepasteuriseerd in onze atelier.
Ingrediënten: Rauwe volle melk* uit Waalse boerderijen gepasteuriseerd in ons atelier, semi-geraffineerde rietsuiker*, rauwe room* uit Waalse boerderijen gepasteuriseerd in ons atelier, belgisch vers eigeel*, magere melkpoeder*, vanillebonen*, johannesbroodpitmeel*. 100% bio. 500ml/430gr – 120ml/103gr.
* Biologische landbouw.
coffee
Koffiebonen
Ambachtelijk bio roomijs. We branden de koffiebonen in ons atelier voor we deze malen om zo het aroma op natuurlijke wijze te versterken. (we maken geen gebruik van aromas). Op basis van rauwe-melkproducten die rechtstreeks bij Waalse boerderijen aangekocht worden, gepasteuriseerd in onze atelier.
Ingrediënten: Rauwe volle melk* uit Waalse boerderijen gepasteuriseerd in ons atelier, semi-geraffineerde rietsuiker*, rauwe room* uit Waalse boerderijen gepasteuriseerd in ons atelier, belgisch vers eigeel*, magere melkpoeder*, koffie* van Kivu (fairtrade), johannesbroodpitmeel* 100% bio. 500ml/410gr – 120ml/98gr.
*Biologische landbouw.
chocolate
Nobele chocolades
Ambachtelijk bio roomijs met een mengeling van fairtrade chocolade uit Sao Tomé en Ecuador. Op basis van rauwe-melkproducten die rechtstreeks bij Waalse boerderijen aangekocht worden, gepasteuriseerd in onze atelier.
Ingrediënten: Rauwe volle melk* uit Waalse boerderijen gepasteuriseerd in ons atelier, semi-geraffineerde rietsuiker*, rauwe room* uit Waalse boerderijen gepasteuriseerd in ons atelier, chocolade* uit Ecuador (fairtrade) (cacao 80%) en Sao Tome (fairtrade) (cacao 66%), belgische vers eigeel*, magere melkpoeder*, johannesbroodpitmeel*. 100% bio. 500ml/420g.
*Biologische landbouw.
caramel
Karamel met gezouten boter
Ambachtelijk bio roomijs met gezouten boterkaramel, die in onze atelier wordt bereid. (we maken geen gebruik van aromas).Op basis van rauwe-melkproducten die rechtstreeks bij Waalse boerderijen aangekocht worden, gepasteuriseerd in onze atelier.
Ingrediënten: Rauwe volle melk* uit Waalse boerderijen gepasteuriseerd in ons atelier, semi-geraffineerde rietsuiker*, rauwe room* uit Waalse boerderijen gepasteuriseerd in ons atelier, belgisch vers eigeel*, magere melkpoeder*, boerenboter*, zout, johannesbroodpitmeel*. 100% bio. 500ml/380gr – 120ml/92gr.
*Biologische landbouw.
speculoos
Speculoos traditie
Ambachtelijk bio roomijs met traditioneel recept van Belgische spéculoos. Op basis van rauwe-melkproducten die rechtstreeks bij Waalse boerderijen aangekocht worden, gepasteuriseerd in onze atelier.
Ingrediënten: Rauwe volle melk* uit Waalse boerderijen gepasteuriseerd in ons atelier, semi-geraffineerde rietsuiker*, rauwe room* uit Waalse boerderijen gepasteuriseerd in ons atelier, Belgische Speculoos (volkorenmeel, witte bloem, bruine rietsuiker, ongehard plantaardig vet, honing, sojameel, kaneel, bakpoeder), belgisch vers eigeel*, magere melkpoeder*, johannesbroodpitmeel*. 100% bio. 500ml/430gr – 120ml/103gr.
*Biologische landbouw.
strawberry
Aardbeiensorbet
Ambachtelijk bio sorbetijs met ten minst 45% aardbeien.
Ingrediënten: Aardbeien* 45%, water , rietsuiker *, johannesbroodpitmeel*. 100% bio. 500ml/430gr.
*Biologische landbouw.
almond
Amandelmelk SORBET
Ambachtelijk bio sorbetijs met amandelmelk.
Ingrediënten: water, rietsuiker*, amandelen*, johannesbroodpitmeel. 100% bio. 500ml/440gr.(500ml/440g)
*Biologische landbouw.

Ons verhaal, onze ervaringen.

Sikou heeft een lange geschiedenis die haar tegenslagen en successen heeft gehad. Op de één of andere manier is het leven van een bedrijf zelden erg verschillend dan dat van mensen.

Het verhaal begint in 2009. Op dat moment is Sikou nog steeds een klein biologisch restaurant met een aanbod van zelfgemaakt roomijs, geproduceerd door vakman Bruno Lai. In 2011 ging het kleine restaurant failliet. Bruno was genoodzaakt zijn huis te verkopen om zijn schulden af te betalen. Toch gaf hij niet op, hij stroopte zijn mouwen op en probeerde opnieuw op te starten met zijn ijsatelier.

Een kleine groep particuliere investeerders maakten kennis met ons ijs en werden aangetrokken door de kwaliteit maar vooral ook door de filosofie die erachter zit. In 2012 werd het atelier en de onder curatele gestelde handelsnaam 'Sikou' teruggekocht. De investeerders erkenden Bruno als vennoot en het atelier kreeg een nieuw leven als verdeelpunt van bekers van 500ml. Het herstelplan bestond toen uit acht pagina's. De regels die ik toen uitschreef, regelen nog steeds de relatie tussen de partners en zijn nog niets veranderd.

Het atelier verhuisde snel van Anderlecht naar Etterbeek en de nieuwe verdeling in de bekers die we nu kennen begon in februari 2013. Onze bekers zien er anders uit dan wat je meestal in de schappen vindt. Geen agressieve marketing, gewoon informatieve communicatie op een openhartige en directe toon. Het merk Sikou zegt wat het doet, maar vooral ook wat het niet doet. Het verschil is dat de consument de beslissing neemt zonder te worden beïnvloed door commerciële verkooppraatjes of superlatieven.

De volgende uitdaging was om een kwalitatief ambachtelijk ijs toegankelijk te maken voor het grote publiek in een eerder teleurstellende markt. Het spreekt voor zich dat de biologische certificering deel uitmaakte van het DNA van dit project en werd gezien als bewijs en een logisch gevolg van het proces.

De recepten zijn ongewijzigd gebleven. Aan de andere kant was het een echte uitdaging om Bruno's werk en werkwijze te behouden in dit grotere productieopzet: rauwe melk en room, niet-onderhandelde prijzen met boeren, smaken gemaakt in de keuken van het atelier en onbewerkte of minimaal verwerkte grondstoffen. Het doel was om ijs en sorbets te maken volgens de regels van het vak in de ware zin van het woord.

Het succes kwam onmiddellijk en één jaar later was Sikou vertegenwoordigd in alle biologische speciaalzaken in Brussel en in het zuiden van het land net als bij het beroemde 'Rob, the gourmets market'.

In maart 2014 waren zowel de machines als Bruno uitgeput. De partners besloten het handmatig vullen te vervangen door een semi-automatisch vulsysteem. 
De bekers werden niet langer gevuld met een lepel maar door een vulsysteem terwijl de verpakking met de hand vastgehouden wordt. De verdeling veranderde ook: rechtstreekse levering aan de detailhandel met onze koelwagen werd vervangen door onrechtstreekse levering via transporteurs gespecialiseerd in logistiek.

Toen kwam de tweede grootste zakelijke transformatie, de eerste was de omschakeling van rechtstreekse verkoop in een ijssalon naar verkoop in voorgemaakte verpakkingen van 500ml. Om deze verandering te financieren was er nu eenmaal geld nodig... Opnieuw konden wij rekenen op steun. De steun van Brustart, de Gewestelijke Investeringsmaatschappij voor Brussel en de uitstekende financiële analist Sarah Hunger was in deze tijd voor ons van kapitaal belang, vergeef mij de woordspeling. Daarnaast voorzag ING ons tegen alle verwachtingen in van een ongedekte lening. De financiële verliezen van het eerste jaar waren aanzienlijk en nog steeds zijn we verbaasd dat de bank ons, twee personen die eerder al failliet waren gegaan, zo veel vertrouwen heeft geschonken...

Middelen werden geworven en de tweede investeringsronde vond plaats. Sikou was dan in staat om tot 5 keer zoveel volume te produceren voor een lagere arbeidskost. In hetzelfde jaar konden we ons aantal verkooppunten verviervoudigen en exporteerden we ons product naar Frankrijk. Een product waarvan de kwaliteit niet veranderd was en met een filosofie die nog steeds volkomen identiek was aan diegene die de sleutel vormde van de kaderovereenkomst die twee en een half jaar eerder werd opgeschreven.

Natuurlijk zal het bedrijf nog valkuilen op zijn weg tegenkomen, maar vandaag werd ons idee omgetoverd in zekerheid: de voedingsindustrie zit in een crisis en wij consumenten zijn ons daarvan bewust. Kwaliteitsproducten hebben een toekomst wanneer het gaat over voedsel geproduceerd door de voedingsindustrie en de praktijken van verborgen of verdachte ingrediënten.

We hopen dat de consument afstapt van minderwaardig voedsel en een strikt beperkt voedselbudget want niet alle producten kunnen bekeken worden met dezelfde goedgelovigheid en zonder een onderscheid te maken. Als we het merk Sikou moesten definiëren, zouden we zeggen dat het draait om roomijs en sorbets gemaakt volgens de regels van het vak. Als humor het beste medicijn is, kunnen we stellen dat dit ijs gemaakt is van... voedingsstoffen. Het lachwekkende of eerder treurige feit is dat ons onderscheidend criterium luidt als volgt: roomijs maken volgens de regels van het vak en zonder voedingsmiddelenchemie. Het enige wat we met zekerheid kunnen zeggen is dat de producten van onze concurrenten in het lagere prijssegment bevroren goedjes zijn met een zoete smaak.. Ik geef u mijn erewoord: het is zeker geen roomijs!

Waarom werken met melk en room die direct bij de boerderij worden aangekocht?

Ons doel is het verkrijgen van een eindproduct met een 'hoge voedingskwaliteit' dat de natuurlijke essentiële voedingsstoffen van de oorspronkelijke grondstof bevat, zoals melkzuren, minerale zouten of vitaminen.

Het belang wordt nog groter als je weet dat melk en room samen niet minder dan 75% van het eindproduct vormen.

We bekomen deze 'hoge voedingswaarde' door met onbewerkte grondstoffen te werken, producten met een zogenaamde 'integriteit' die minder of niet verwerkt worden door de agro-industrie en door bewuste productieprocessen.

We gebruiken geen melkpoeder, cacao of eipoeder, maar we werken met verse hoevemelk en room die bovendien rechtstreeks bij een boerderij worden gekocht en dus niet van een melkfabriek komen. Omdat de producten bestemd zijn om te worden ingevroren worden ze bijgevolg niet behandeld voor langdurige opslag zoals in zuivelfabrieken (geen UHT behandeling, geen homogenisering van melk door microniseren, geen standaardisatie van de melk of room).

De voedingswaarde van gevriesdroogde grondstoffen of melk verwerkt door de zuivelindustrie is inderdaad twijfelachtig.

Om houdbare melk te verkrijgen, welgekend als melk in karton, past de zuivelindustrie behandelingen toe die een langere houdbaarheid garanderen, zoals UHT.

Een andere behandeling is de homogenisatie door microniseren. Dit proces verstoort het stremmen en de scheiding van melk in lagen (room, wei, water, vet etc). Daarom hoeven we ons melkpak niet meer te schudden voor het openen. De derde behandeling is een standaardisatieproces waardoor melk steeds dezelfde hoeveelheid vet bevat (3,5% melkvet voor volle melk, half zoveel voor halfvolle melk, etc).

Als deze behandelingen distributie van melk en room in distributienetwerken mogelijk maken en voldoen aan de edicten van de markt ten aanzien van standaardisatie is dit niet zonder gevolgen voor de essentiële voedingsstoffen die oorspronkelijk aanwezig zijn in melk. Deze behandelingen zijn schadelijk en zijn niet langer gerechtvaardigd in de productie van roomijs omdat problemen als houdbaarheid en scheiding van melk in lagen worden voorkomen door de bevriezing. We geloven ook niet echt in de vermeende wens van de consument om standaard producten te eisen. Als de consumenten seizoensgebonden effecten aanvaarden voor groenten en fruit aan het eind en begin van het seizoen, waarom zouden ze het niet begrijpen met betrekking tot koemelk?

De enige behandeling die bij Sikou toegepast wordt op rauwe hoevemelk en room is een milde pasteurisatie, die zachter en beter geschikt is voor het specifieke karakter van onze producten.

'Door het weglaten van de UHT-behandeling en micronisering worden de producten beter verdragen door het lichaam. Micronisering van zuivelproducten kan bijvoorbeeld darmkrampen veroorzaken bij sommige mensen. Net zoals we er alles aan doen om de structuur van de voedingsmiddelen te behouden, willen we zeker niet meedoen met de voedingsmiddelenchemie. Het gaat over roomijs met slechts enkele ingrediënten, en dan nog de meest eenvoudige en leesbare en in overeenstemming met wat de natuur biedt.'

Natuurlijk is het gebruik van verse hoevemelk en room complexer te beheren dan het gebruik van poeders en deze complexiteit heeft een impact op de prijs van onze producten. Het resultaat is echter een transparanter eindprodukt dat beter verteerbaar is en met een 'hoge voedingswaarde.' En dat is het handelsmerk van de Sikou producten.

Dit is ons engagement en de keuze die we aan onze klanten aanbieden: om hun voedsel, hun brandstof, te beschouwen niet vanuit het oogpunt van de prijs, maar vanuit de verhouding tussen de prijs en de “tegenhanger” i.e. voedingskwaliteit en de gezondheidsrisico's verbonden aan de opaciteit van de grondstoffen en hun oorsprong.

We maken gebruik van semi-geraffineerde rietsuiker, verse eieren en hele vanillestokjes; er is geen toevoeging van aroma's (zelfs natuurlijke) en we maken de karamel in ons atelier, dit alles bewijst dat we dezelfde wens hebben om de structuur, de transparantie en de 'hoge voedingswaarde' van onze grondstoffen te behouden.

Geen surrogaat.

Een surrogaat is een vervangend product van mindere kwaliteit en in het algemeen goedkoper. Bij Sikou doen we geen compromissen op vlak van grondstofkosten. Bijgevolg vervangen we geen ingrediënt door een ander van mindere kwaliteit met als doel een kostenreductie. Dit rechtvaardigt de prijs van ons roomijs en onze sorbets.

In lijn met onze filosofie om eindproducten met een 'hoge voedingswaarde' te leveren, worden onze recepten gemaakt met enkele eenvoudige en welgekende ingrediënten.

Het gebruik van bijproducten, additieven, aroma’s (zelfs natuurlijke) of behandelingen zoals kunstmatige toevoeging van lucht, zijn verboden. Nogmaals, dit is ons handelsmerk en we willen duidelijk maken dat consumenten die Sikou producten kiezen de volgende garantie hebben: een merk dat werkt met de bovenstaande filosofie, dat niet denkt in termen van prijs maar eerder in termen van voedingswaarde. Een merk zonder levensmiddelenchemie. Een merk dat eenvoudige recepten en onbewerkte of minimaal bewerkte grondstoffen gebruikt.

Geen toevoeging van lucht in het ijs.

Zoals pekel in ham is het niet ongebruikelijk om de toevoeging van lucht, veel lucht, te zien in industrieel geproduceerd roomijs en sorbets.

De verandering van toestand van vloeibaar naar vast gedurende het productieproces van roomijs of sorbets impliceert een natuurlijke toename van het eindvolume. Het gaat om een volume verhoging van ongeveer 10% voor roomijs en 15% voor sorbet. Dit is wat we “overrun” noemen.

De productieprocessen voor roomijs en sorbets laten nu toe om lucht toe te voegen in de voorbereiding. Door de toevoeging van lucht, zouden premium ijsfabrikanten op zoek kunnen zijn naar een bepaalde textuur. Na een bepaald niveau, wordt het iets anders ...

U kunt deze toevoeging van kunstmatige lucht in het roomijs waarnemen door naar de verhouding gewicht/volume te kijken, bijvoorbeeld 500ml/430g.

Indien het gewicht of het volume niet wordt vermeld, moet het een nalatigheid te zijn ...

Sikou roomijs en sorbets bevatten tussen 0 en 5% toegevoegde lucht. In het verleden werden onze bekers met de hand gevuld, maar gezien de hogere vraag was dit niet meer haalbaar. De nieuwe machine die ons in staat stelt om de bekers semi-automatisch te vullen heeft ook zijn grenzen: als de dichtheid van het ijs te hoog is, zijn wij verplicht om maximaal 5% lucht toe te voegen.

Is Sikou ambachtelijk?

Sikou is begonnen als roomijsbar, maar heeft zijn activiteiten in februari 2013 nieuw leven ingeblazen met de hulp van ambachtsman Bruno Lai. De producten worden sindsdien in potten van 500ml verdeeld.

Hoewel de recepten niet veranderd zijn, was het bij de productie een echte uitdaging om de ambachtelijke werkmethoden te behouden: niet-gestandaardiseerde rauwe melk en rauwe room, prijzen waarop bij de boeren niet is afgedongen, smaken in de atelier bereid, grondstoffen niet of nauwelijks bewerkt buiten onze atelier, geen poedervormige toevoegingen, geen geur- en smaakstoffen enz.

En dat allemaal 100% biologisch…

Blijft Sikou nog een ambachtelijk product als het grotendeels in buurtwinkels wordt verkocht?

Sikou werd door de Commissie van ambachtslieden als ambachtelijk erkend na invoering van de wet van 19 maart 2014.

Iedereen heeft natuurlijk een eigen opvatting over wat ambachtelijk is: een vak gebaseerd op voorouderlijke kennis, op het gebruik van een bepaald soort installaties of voornamelijk door de mens met de hand gemaakt? Gebaseerd op het gebruik van grondstoffen van uitstekende kwaliteit, die volgens de regels van het vak worden verwerkt? Blijft ambachtelijk werk beperkt tot bereidingen op de plaats van verkoop, of tot een geheime en plaatselijke productie?

Dit idee van geheime productie is altijd al in strijd geweest met onze allereerste intentie: roomijs dat volgens de regels van het vak en van goed vakmanschap werd bereid, aan zoveel mogelijk mensen aanbieden op een markt waar de kwaliteit als bedenkelijk wordt beschouwd.

U kent onze filosofie en onze ingrediënten voldoende om een oordeel te vellen, of zoals we onze klanten gewoonlijk zeggen: oordeelt u zelf; al de rest is van geen belang

Wat is BIO-controle?

De BIO-certificering geeft onze klanten de garantie dat de grondstoffen van agrarische (en dus niet-chemische) oorsprong zijn, waarbij GGO, pesticiden of chemische herbiciden, kunstmest of zuiveringsslib uitgesloten wordt. Dankzij die certificering zijn de klanten ook zeker van landbouw op basis van landrotatie en met meer respect voor dieren en het milieu.

Wat vee (de koeien) betreft, is de certificering een garantie dat er geen preventieve antibiotica en geen groeihormonen werden toegediend aan het vee en dat het vee niet werd gevoed met dierlijk voeder. Bovendien moet het vee voldoende licht, lucht en ruimte hebben om zich op een natuurlijke manier te kunnen bewegen. Onze koeien hebben enorme weiden tot hun beschikking en dit van februari tot november. Plus een trein aan de horizon als entertainment... U kunt ze bekijken op onze website waar ook Louis te zien is, één van onze boeren.

Biologische certificering kan worden verkregen vanaf het moment dat 95% van de componenten organisch zijn. Bij Sikou zijn al onze recepten 100% gecertificeerd biologisch. Vanuit een praktischer oogpunt bestaat de controle uit minimaal twee jaarlijkse controles. Eén daarvan is op afspraak, de andere gebeurt onverwacht. We moeten dan de gebruikte producten tonen, hoe ze bewaard worden zonder besmettingsgevaar, onze inkoopfacturen die moeten overeenkomen met onze verkoop, de efficiëntie van onze traceerbaarheid, de controles die wij doen op onze biologische leveranciers enz. Het is allesbehalve plezant maar wij zijn daar zeker voorstander van.

Biologische certificering is echter op zichzelf niet voldoende om goede eindproducten te garanderen. Biologische certificering garandeert de naleving van bepaalde specificaties die inhouden dat het product gezond is, van agrarische oorsprong en vervaardigd van grondstoffen. Verder moet alles geproduceerd worden met respect voor ons milieu en de dieren. De biologische certificering kan echter niet garanderen dat de producten gemaakt worden volgens de regels van het vak en zonder vervangers. Vandaar dat er zowel goede biologische eindproducten als slechte biologische eindproducten bestaan, zoals je met elk product hebt.

Dit amalgaam wordt vaak gebruikt. Vanuit een organoleptisch oogpunt is het inderdaad soms het geval dat het industriële, niet-biologisch product 'lekkerder' wordt bevonden dan de biologische product. Omdat dit komt door het gebruik van additieven, smaakversterkers, suiker, zout of toegevoegd vet wat regelmatig gebeurt in de voedingsindustrie, worden de organische tegenhangers aan de kant geschoven. Het is echter zo dat organische producten, ook al lijken ze soms minder 'lekker', zeker in overeenstemming zijn de oorspronkelijke smaak van het product, gezonder en beter zijn voor het milieu en dieren.

Rechtstreeks aangekocht bij de boerderij.

De eenvoudige oplossing zou geweest zijn om een zuivelfabriek te vinden die kant-en-klare, gestandaardiseerde, uniforme en authentieke melk direct naar onze werkplaats levert.

De rauwe melk en room die gebruikt wordt in het productieproces van Sikou roomijs wordt niet aangekocht in een melkfabriek en wordt daarom niet behandeld zoals de langetermijnmelk die we kennen: geen UHT-behandeling, geen standaardisatiebehandeling en geen homogenisering door micronisering.

UHT-behandeling degradeert de meeste natuurlijke voedingsstoffen van melk en alle melkenzymen. Sommige voedingsstoffen worden achteraf gedeeltelijk opnieuw toegevoegd. Soms zult u de volgende tekst op uw melkpak zien staan: 'Verrijkt met calcium', 'Verrijkt met vitaminen'... De kwestie van de duurzaamheid van de melk is niet aan de orde voor roomijs aangezien het bevroren is.

Het standaardiseringproces onttrekt melkvet uit de melk en voegt het vervolgens toe in de gewenste onveranderlijke standaardhoeveelheid. We zien dus een constant vetpercentage op melkpakken (3,5% melkvet voor volle melk, de helft daarvan voor halfvolle melk, enz.), terwijl het vetpercentage dat van nature aanwezig is in melk varieert met de seizoenen en het voedsel van de koe (gras in de zomer, veevoeder in de winter). Bij Sikou vinden wij dat deze standaardisatie niet nodig is. Sommigen beschouwen dit als een vereiste van de 'gemiddelde consument'. Daar geloven wij echter niet in.

De consument aanvaardt gemakkelijk een verandering in smaak van groenten en fruit in het seizoen ten opzichte van buiten het seizoen. Waarom zouden ze diezelfde verandering niet begrijpen voor andere producten, zoals melk en room? Aangezien onze melk en room niet gestandaardiseerd zijn, weerspiegelen ze de seizoenen en het voedsel van de koeien die ze produceren (veevoeder in winter, gras in de zomer). Bij Sikou wordt de natuurlijke cyclus van de seizoenen weergegeven in de smaak van onze ijsjes. Dat is onze keuze.

Ten slotte wordt de melk van Sikou niet gehomogeniseerd (microniseringsproces dat bestaat uit het laten barsten van melkmoleculen door ze onder druk door steeds fijnere zeven te laten lopen). Micronisering wordt toegepast om het fenomeen te verstoren waar de melk verdeeld wordt in verschillende lagen wanneer die stilstaat (room, wei, water,...) en voorkomt dat we het melkpak moeten schudden voor gebruik. Deze versnippering van de melkmoleculen maakt melk minder verteerbaar en kan darmkrampen veroorzaken bij gevoelige personen.

'Door het weglaten van de UHT-behandeling en micronisering worden de producten beter verdragen door het lichaam. Micronisering van zuivelproducten kan bijvoorbeeld darmkrampen veroorzaken bij sommige mensen. Net zoals we er alles aan doen om de structuur van de voedingsmiddelen te behouden, willen we zeker niet meedoen met de voedingsmiddelenchemie. Het gaat over roomijs met slechts enkele ingrediënten, en dan nog de meest eenvoudige en leesbare en in overeenstemming met wat de natuur biedt.'

Zuivelproducten, die een interessante complexiteit aan de oorsprong hebben, zijn beschadigd door deze verschillende industriële behandelingen. Ze hebben een beperkte en/of kunstmatig samengestelde voedingswaarde. Dit is de 'te betalen prijs' opdat iedereen toegang zou hebben tot de 'melk'. Bij Sikou onderscheiden wij ons daarvan. In feite zijn deze behandelingen niet meer gerechtvaardigd voor een product dat ingevroren wordt bij een temperatuur van -18°C.

Rechtstreekse inkoop bij de boerderij laat ons toe onze boeren te selecteren voor hun producten en de kwaliteit van hun werk. We kennen onze boeren persoonlijk, drinken samen een biertje dus hun werk heeft geen geheimen meer voor ons. Dit is vooral belangrijk voor de productie van roomijs aangezien deze twee ingrediënten (melk en room) 75% beslaan van het eindproduct. Wij geloven dat kwaliteit wordt bereikt eerder door middel van dialoog tussen mensen die houden van hun werk dan door formele controles van documenten en thermometers. Deze formele controles zijn nodig, maar als het daarbij blijft, vinden wij die onvoldoende. Rechtstreeks kopen bij de boerderij neemt elke twijfel over de herkomst weg.

Tot slot verdienen onze boeren beter met dit korte distributiekanaal dan wanneer ze hun producten verkopen aan zuivelfabrieken. Ze zijn er ook zeker van dat hun werk gewaardeerd wordt. Al te vaak vindt een deel van de biologische melkproductie niet de verwachte distributiekansen. De melk wordt dan 'gedegradeerd' en keert terug naar de sector van conventionele melk en dit wordt nogal kwalijk genomen door de boeren en is hun werk onwaardig.